Mijn ervaring met de ABCDE methode

Zoals ik in mijn vorige blog aankondigde heb ik gebruik gemaakt van de ABCDE methode de afgelopen tijd. Even een opfrisser van de methode, voordat ik van wal steek:

De ABCDE methode wordt gebruikt om onderscheid te maken tussen de doelen die je hebt. Taken die moeten gebeuren geef je een A. Taken die minder gevolgen hebben als je ze niet doet krijgen een B en zo verder.

Ik heb de afgelopen weken elke week een lijstje gemaakt met dingen die ik moest doen en gaf deze de bijpassende letters. Bijvoorbeeld:

A1: Houd een coachgesprek voor de vakken reïntegratie en coachen op talentontwikkeling.
A2: Lees je in over het onderwerp waarover je een training wil ontwikkelen.
A3: Mail en bel stagebedrijven

B: Kamer opruimen, douche schoonmaken, boodschappen doen

C: Bij mijn vriendin langs gaan en vrienden zien

D: Koken

E: Gamen, social media

Op deze manier had ik een duidelijk overzicht van de dingen die moesten gebeuren en de dingen die ik leuk vind om te doen. Het hielp mij om me bewust te zijn van de dingen die moeten gebeuren. Ik heb het als een checklist gebruikt. Elke keer dat ik een A- of B-taak had afgerond, zette ik er een vinkje achter. Dat gaf een goed gevoel, want daarmee sluit je dat stemmetje in je achterhoofd dat zegt dat je nog van alles moet doen af. Als ik aan het einde van de dag dan ging gamen of een film kijken, deed ik dat zonder het schuldgevoel dat ik zou hebben als ik wist dat er nog dingen moesten gebeuren.

Het moeilijkste aan het gebruiken van dit schema blijft wel dat deze taken echt uitgevoerd moeten worden natuurlijk. Het was makkelijk om in oude gewoontes terug te vallen en gewoon op mijn telefoon te gaan terwijl ik eigenlijk A-taken zou moeten doen.

Ik raad je aan om deze methode te gebruiken, omdat het voelt als een soort mentale stok achter de deur werkt. Bovendien geeft het een goed gevoel om de taken af te ronden ;).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *